Gå til resume Gå til indhold

Når du har valgt et produkt

Artikel
Inden du skriver under på den endelige aftale med bredbåndsudbyderen, bør du læse den grundigt igennem. Der kan være vilkår i aftalen, som det er en god idé at være særligt opmærksom på, så du ikke ender i en faldgrube.
Gå til indhold

Når du læser aftalen igennem, skal du blandt andet se efter følgende punkter.

Har du fortrydelsesret?

Er bredbåndsabonnementet bestilt over nettet, har du som forbruger 14 dages fortrydelsesret fra aftalens indgåelse.

Hvor lang tid er du bundet til abonnementet?

Bredbåndsudbyderen må max. fastsætte bindingsperioden til seks måneder. Hos nogle udbydere er der ikke en bindingsperiode. Du skal kunne opsige aftalen én måned før med et varsel på max. én måned.

Hvordan opsiger du dit abonnement?

Skifter du bredbåndsudbyder, kan du give fuldmagt til din nye udbyder om at opsige abonnementet hos din tidligere udbyder for dig. Så sker skiftet forhåbentligt uden afbrydelse.

I nogle tilfælde skal du selv opsige din forbindelse, fx hvis du skifter netværkstype. Opsiger du selv forbindelsen, kan du risikere, at der er en periode uden forbindelse, fordi din opsigelse og oprettelsen hos den nye udbyder ikke er koordinerede. Du skal også passe på, at det ikke bliver dyrere, hvis du selv opsiger og opretter en ny forbindelse.

Inden du skriver under på bredbåndsaftalen med den nye udbyder, skal du være opmærksom på, hvor lang tid du har til at komme ud af aftalen med din nuværende udbyder. Opsiger du aftalen, inden bindingsperioden er udløbet, risikerer du at skulle betale en afgift eller resten af prisen for dit nuværende abonnement.

Du kan opsige aftalen med din nuværende udbyder én måned før med et varsel på max. en måned. Afvent med at bestille dit nye abonnement, til din nuværende udbyder har bekræftet din opsigelse.

Abonnerer du på en samlet pakke?

Abonnerer du i forvejen på en samlet pakke, der fx indeholder både bredbånd og fastnettelefoni eller bredbånd og tv, kan du risikere, at udbyderen lukker telefonnummeret eller for adgangen til tv, hvis du opsiger den del af aftalen, der vedrører bredbånd. Fx fordi aftalen om levering af bredbånd i din kontrakt er en forudsætning for aftale og levering af de øvrige tjenester. Kontakt derfor din udbyder, og hør nærmere.

Har du styr på gebyrerne?

Der kan komme gebyrer oven i den pris, du skal betale for dit nye bredbåndsabonnement. Det kan fx være et oprettelsesgebyr eller et gebyr for forsendelsen af bredbåndspakken.

Skal du selv installere forbindelsen?

Du vil ofte selv skulle installere dit bredbånd, men det kan også være, du skal have hjælp fra en tekniker, og det koster ekstra. Har du selv forsøgt at installere dit bredbånd, men virker det ikke, kan selskabet opkræve ekstra betaling for fejlsøgning og for de udgifter, der er forbundet med at løse problemet.

Virker bredbåndsforbindelsen ikke i en periode, fordi du selv har lavet en fejlinstallation, kan du ikke nødvendigvis få et afslag i prisen.

Få mere at vide

Skab dig et hurtigt overblik, inden du skifter bredbånd.

Sidst opdateret:   10. september 2012