Gå til resume Gå til indhold

Den offentlige forbrugerportal - Vi hjælper dig med råd, rettigheder og klager

Markedsføring af bredbånd

Artikel
Hastigheden på dit bredbånd afhænger af flere ting. Fx hvilken slags bredbånd du har, hvor mange brugere der er på, og om du fx befinder dig i bygning, der nedsætter hastigheden. Det er ikke altid muligt at angive den præcise hastighed. En udbyder af bredbånd skal derfor i sin markedsføring oplyse, hvad du med rimelighed kan forvente af produktet.
 
Gå til indhold

Hvis en bredbåndsudbyder fx reklamerer med en hastighed ”op til”, skal hovedparten af de forbrugere, reklamen er rettet til, kunne opnå en hastighed, der ikke afviger væsentligt fra det lovede. Hvis der er geografiske begrænsninger i dækningen, skal det også klart fremgå af markedsføringen.

Mobilt bredbånd

Hastigheden på dit mobile bredbånd afhænger blandt andet af, hvor mange brugere der er på, og om du er udendørs eller befinder dig i en bygning, der nedsætter hastigheden. Hvis udbyderen ikke kan garantere en bestemt hastighed, kan udbyderen oplyse den hastighed, du kan forvente, som et interval ”fra-til”. Mindst 70 % af de gange du går på nettet, når du er udendørs, skal være inden for intervallet.

Det skal desuden oplyses, hvis den lovede hastighed kun kan opnås ved udendørs brug. Du skal være opmærksom på, at nogle bygninger kan nedsætte hastigheden væsentlig. Det har stor betydning, hvis du især vil bruge det mobile bredbånd indendørs.

Du skal have adgang til et kort, fx på udbyderens hjemmeside, der viser, hvor det aktuelle mobile bredbånd dækker. Eller udbyderen skal oplyse om dækningen på de adresser, du ønsker oplysning om. 

Fastnet bredbånd

Hastigheden på dit fastnet bredbånd afhænger af, hvor langt væk du er fra centralen.

Hvis udbyderen ikke kan garantere en bestemt hastighed, kan udbyderen oplyse den hastighed, du kan forvente som ”op til”. Mindst 80 % af de forbrugere, markedsføringen er rettet mod, skal kunne opnå den lovede hastighed. Samtidig skal minimumshastigheden også oplyses. Hvis der fx er geografiske begrænsninger, skal det tydeligt fremgå.

Du kan bede udbyderen oplyse, hvilken hastighed du kan forvente på dit adresse.

Samlede produkter - fx tv, bredbåd og telefon på samme linje

Hvis udbyderen tilbyder et sammenkoblet produkt, hvor fx bredbånd, telefon og tv, modtages på samme linje, skal det fremgå med eksempler, hvor meget samtidigt brug af flere tjenester på linjen nedsætter hastigheden. Det kan fx være angivet hvor meget hastigheden på bredbåndet nedsættes, når ét tv apparat er tændt.

Læs mere om Markedsføring af bredbåndforbindelser hos Forbrugerombudsmanden 

Sidst opdateret:   4. marts 2013