Gå til resume Gå til indhold

Den offentlige forbrugerportal - Vi hjælper dig med råd, rettigheder og klager

Hvad er dine bredbåndsbehov?

Artikel

Har dit bredbånd den rigtige hastighed? Og betaler du den rigtige pris for det? Måske kan du ved at skifte produkt eller udbyder få et bredbånd, der både er bedre og billigere.
 
Gå til indhold

Afklar dit behov - skridt for skridt

Ønsker du at skifte abonnement eller udbyder, skal du først og fremmest gøre dig klart, hvad der betyder mest for dig. Er det vigtigste, at den månedlige pris er lav? At bredbåndshastigheden er høj? Eller skal der måske følge forskellige ekstra tjenester med abonnementet, fx musiktjenester?

Fastnet eller mobilt bredbånd?

Overvej, om du har behov for en almindelig bredbåndsforbindelse i hjemmet eller måske en mobil bredbåndsforbindelse, som du kan tage med dig overalt. Eller om du ønsker begge dele?

Vær opmærksom på, at mobilt bredbånd typisk er langsommere og mere varierende end en almindelig bredbåndsforbindelse.

Hvilken hastighed har du brug for?

Hastigheden har betydning for, hvor hurtigt du kan downloade filer fra nettet, fx dokumenter, og hvor hurtigt du kan uploade filer til nettet, fx billeder på sociale medier. Bredbåndshastigheden er typisk angivet i Mbit/s.

På telefonnettet og kabelnettet er download-hastigheden højere end upload-hastigheden. På fibernettet er hastigheden typisk den samme, uanset om du down- eller uploader.

Bruger du kun din computer til de mest basale ting, fx til at sende mails eller surfe på nettet, kan du typisk klare dig med en hastighed på 10 Mbit/s. Skal du derimod uploade større filer til nettet eller have flere computere på nettet samtidigt, kan du få behov for en større hastighed på fx 30 Mbit/s.

Undersøg, hvor hurtig din nuværende forbindelse er, og afklar, om du har brug for en højere eller lavere hastighed. Du kan fx teste din hastighed på bredbåndsmåleren på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Prøv erhvervsstyrelsens bredbåndsmåler

Hvor stort er dit dataforbrug?

Der kan være et loft i abonnementet på, hvor mange MB eller GB du må bruge om måneden. Ofte vil du ikke nå loftet. Det kan dog være en god idé at tjekke, hvor højt loftet er, og hvad sker der, hvis du når loftet. Fx om hastigheden på forbindelsen bliver sænket, eller om du bliver afregnet per MB for et yderligere forbrug.

Hvilke ekstra tjenester har du brug for?

Måske vil du gerne have nogle ekstra tjenester til dit bredbåndsabonnement. Det kan fx være musiktjenester, muligheden for gratis support eller en sikkerhedspakke med antivirus og firewall. Undersøg, hvilke tjenester du har nu, og vurdér, om du har brug for dem. Tjek også, om du skal betale ekstra for at bruge tjenesterne, eller om de indgår fast i den samlede abonnementspris.

Vælger du for eksempel et lavprisselskab, kan du formentlig få et billigere produkt, men du kan måske også miste nogle ekstra tjenester.

Vil du have bredbånd og telefoni i ét?

Nogle selskaber tilbyder såkaldt bundlede tjenester, hvor du kan få et produkt, der både består af fx bredbånd/telefoni, bredbånd/tv eller fast bredbånd/mobilt bredbånd. Afklar, om det kan betale sig for dig at købe ydelserne samlet eller enkeltvis. Det kan også være, at du finder det mest praktisk at købe alle tjenester hos den samme udbyder.

Ønsker du et trådløst internet?

Gør dig klart, om du ønsker, at din pc skal tilkobles internettet via en ledning, eller om du har behov for trådløst internet, så du kan bevæge dig rundt i huset med din computer.

Få mere at vide

Ønsker du at vide, hvilken hastighed dit nuværende bredbånd har, kan du gå ind på Erhvervsstyrelsens hjemmeside og tjekke det på bredbåndsmåleren.

Prøv Erhvervsstyrelsens bredbåndsmåler

Ønsker du at vide, hvilke selskaber der udbyder bredbånd der, hvor du bor, kan du gå ind på Erhvervsstyrelsens hjemmeside og ”Søg på bredbånd i dit område.”

Gå til Erhvervsstyrelsens områdeopdelte udbyderliste

Sådan undersøger du markedet for de bedste tilbud

Læs mere om hastigheder på bredbånd på forbrug.dk

Sidst opdateret:   19. februar 2014