Gå til resume Gå til indhold

Den offentlige forbrugerportal - Vi hjælper dig med råd, rettigheder og klager

Gode råd om festivaler

Artikel

Med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens syv gode råd i hånden er du godt klædt på til at handle på sommerens loppemarkeder og festivaler.
 
Gå til indhold

Dine rettigheder som forbruger ændrer sig ikke, når du handler på en festival eller et loppemarked.

Købelovens bestemmelser om reklamationsret - at du har krav på at få repareret eller byttet en vare med fejl - gælder kun, hvis sælgeren er erhvervsdrivende. Men festivaler og loppemarkeder bliver ikke ved for evigt, og det kan derfor være svært at finde sælgeren og gøre brug af sine rettigheder.

  • Undersøg varen grundigt, før du handler
  • Vil du have muligheden for at bruge dine forbrugerrettigheder, skal du handle med en erhvervsdrivende sælger
  • Vil du bevare dine rettigheder, så få et bevis på handlen, altså en kvittering
  • Spørg, hvordan du får fat i forhandleren, og hvordan du vil være stillet, hvis noget går galt
  • Forvent ikke, at udenlandske forhandlere er til at træffe, når markedet er slut
  • Vurdér, om tilbuddet er godt, og om den enkelte forhandler virker troværdig
  • Acceptér, at din gode handel muligvis er betinget af, at du i virkeligheden fraskriver dig dine rettigheder – ellers vil forhandleren måske slet ikke handle med dig
Sidst opdateret:   6. august 2014