Gå til resume Gå til indhold

Den offentlige forbrugerportal - Vi hjælper dig med råd, rettigheder og klager

Eksempler på klager

Artikel

Center for Klageløsning modtager løbende klager fra forbrugere, der ikke er tilfredse med den koncert, teaterforestilling og sportsbegivenhed, de har betalt for at se. Her kan du se fem eksempler på klagesager.

 
Gå til indhold

Kampdato blev flyttet

En forbruger havde købt fem billetter til en engelsk fodboldkamp. Billetterne ville han få leveret på hotellet i England. Da forbrugeren ankom, kunne han imidlertid konstatere, at kampen var rykket to dage, så han ikke kunne nå at se den.

Et flertal i Forbrugerklagenævnet gav forbrugeren medhold i klagen

  • Det, at kampen blev rykket to dage, var en væsentlig ændring i forhold til det købte
  • Det var ikke nok, at der i handelsbetingelserne og ordrebekræftelsen stod, at arrangøren ikke var ansvarlig for, at kampdatoen blev ændret, idet vilkåret efter nævnets opfattelse var byrdefuldt og derfor skulle have været særligt fremhævet

Rækværk skærmede for udsyn

En forbruger havde købt siddepladser til en stor forestilling. Da et rækværk skyggede for udsynet, kontaktede forbrugeren i pausen personalet og bad om at blive flyttet. På grund af nogle oppustelige blomster var der imidlertid ikke et bedre udsyn fra de nye pladser.

Forbrugerklagenævnet gav forbrugeren medhold i klagen

  • Arrangøren vidste på forhånd, at rækværket skærmede for udsynet og havde derfor reserveret nogle alternative pladser
  • Arrangøren burde have tilbudt forbrugeren de alternative pladser inden forestillingen

Da forbrugeren valgte at overvære hele forestillingen, fik hun kun et afslag i prisen og ikke alle pengene retur, som hun havde krævet.

Sportsstjerne blev skadet

En forbruger havde købt billetter til en træningskamp, hvor en stor sportsstjerne, ifølge annoncen, skulle deltage. Sportsstjernen blev imidlertid skadet og måtte trække sig. Arrangørerne oplyste ikke tilskuerne om, at de kunne forlade hallen og få deres penge retur.

Et flertal i Forbrugerklagenævnet gav forbrugeren medhold i klagen.

  • Der var var tale om en træningskamp, og stjernens deltagelse havde afgørende betydning for, at forbrugeren købte billetterne
  • Tilskuerne fik aldrig valget mellem at forlade hallen og få deres penge retur eller at blive og se kampen uden sportsstjernen

Stående publikum skyggede for udsyn

En forbruger havde købt siddepladser til en koncert med en international artist. Under koncerten skyggede det stående publikum for forbrugerens udsyn til både scenen og storskærmene, og hun klagede efterfølgende til koncertarrangøren for at få den fulde billetpris retur.

Forbrugerklagenævnet gav ikke forbrugeren medhold i klagen.

  • Forbrugeren burde have henvendt sig til servicepersonalet under koncerten, så de kunne forsøge at løse problemet
  • Det kunne ikke bevises, at forbrugerens udsyn var fuldstændigt blokeret af det stående publikum.
  • En koncert er en totaloplevelse, og under store koncerter må det forventes, at alle gæster ikke har lige godt udsyn til kunstneren på scenen

Teaterforestilling var for uhyggelig

En forbruger tog sine tre børnebørn med ind for at se en teaterforestilling. Da handlingen var for voldsom for børnene, måtte de kort efter forestillingens start forlade salen. Forbrugeren klagede til teatret og ville have sine penge tilbage.

Forbrugerklagenævnet gav ikke forbrugeren medhold i klagen.

  • Teatre har ikke pligt til at fastlægge og informere om aldersgrænser
  • Det må være forbrugerens eget ansvar at undersøge, om forestillingen er uegnet for små børn
  • Der var, efter nævnets opfattelse, visse elementer i annoncen, der indikerede, at forestillingen kunne være uegnet for helt små børn

Regn aflyste forestilling

En forbruger havde købt billetter til en udendørs teaterforestilling, der kun blev delvist gennemført på grund af regn.

Forbrugerklagenævnet gav ikke forbrugeren medhold i klagen.

  • På billetterne stod der følgende forbehold: ”Refunderes ikke i tilfælde af regn efter forestillingens start.”
  • Forbrugerklagenævnet fandt, at forbeholdet gjaldt, idet regn er et naturligt vilkår, når der er tale om en udendørs forestilling under danske himmelstrøg, og hvor scenen var uoverdækket

Hovednavn gik på scenen efter 2 ½ time

En forbruger havde købt billetter til en koncert, der skulle starte kl. 21. Imidlertid gik hovednavnet først på scenen kl 23.30 efter flere opvarmningsnavne. Forbrugeren måtte forlade koncerten en halv time senere, fordi hun skulle nå det sidste tog.

Forbrugerklagenævnet gav ikke forbrugeren medhold i klagen.

  • Det må anses for almindelig kendt, at der ofte er ”opvarmning” før et hovednavn, og at der derfor vil kunne være en betydelig tidsmargen i forhold til, hvornår hovednavnet går på scenen 

Læs mere om, hvordan du klager.

Sidst opdateret:   11. marts 2016