Gå til resume Gå til indhold

Gode råd, når du køber rejser på internettet

Artikel

Bliv klogere på reglerne, når du køber transport, indkvartering, forplejning og aktiviteter over nettet. Både når du køber hos danske leverandører og i resten af EU.

Gå til indhold

Dine rettigheder ved køb af rejser på nettet

Når du handler på internettet, har du normalt fortrydelsesret og krav på at modtage en række oplysninger om sælgeren og den vare eller ydelse, du køber eller bestiller.

Hvis du køber din rejse, flybilletter, teaterbilletter, billetter til sportsbegivenheder, bestiller hytteleje eller anden indkvartering via nettet, er du dog ikke dækket af de forbrugerbeskyttende paragraffer, fx om fortrydelsesret, der normalt gælder for e-handel.

Reglerne gælder nemlig ikke for aftaler om indkvartering, transport, forplejning, rekreative fritidsaktiviteter, og kulturarrangementer som fx underholdning og idrætsbegivenheder, når det er aftalt, på hvilken dag eller i hvilken periode det skal finde sted.

Print aftalen ud

Hvis du vil købe din rejse eller dele af den på nettet, skal du læse aftalevilkårene godt igennem, så du kan se, om du senere kan afbestille eller ændre aftalen, og hvad det evt. koster.

Husk altid at printe aftalevilkårene ud så du har dem, hvis der senere bliver problemer.

Når du så bestiller den ønskede ydelse, skal du også printe alle relevante oplysninger ud, så du altid kan dokumentere, hvad du har bestilt, og hvad du har betalt.

Hvis du modtager en ordrebekræftelse, voucher el. lign., er det den, der beskriver, hvad der er aftalt, og den skal medbringes på rejsen.

Hvis du får problemer

Opstår der problemer, står du generelt bedst, hvis du har handlet på en dansk hjemmeside eller på en hjemmeside fra et andet EU-land – særligt hvis firmaet markedsfører sig over for danskere.

Køb af rejser inden for EU 

Hvis sælger har markedsført sig over for danskere

Markedsfører sælgeren sig i Danmark, eller reklamerer han på sin hjemmeside med, at han også sælger til kunder i Danmark, er du ikke dårligere stillet end efter dansk lov, når du handler fra Danmark.

I praksis kan du vælge dansk lov, når den giver dig de bedste vilkår, og sælgers hjemlands lov når den er bedst.

Hvis der opstår strid, der må behandles ved et klagenævn eller en domstol, kan du vælge, om sagen skal anlægges i Danmark eller i sælgers hjemland.

Hvis sælger vil anlægge sag mod dig som forbruger, skal sagen anlægges i Danmark. En dom, der er afsagt i Danmark, vil normalt kunne fuldbyrdes i sælgers hjemland.

Sælger har ikke markedsført sig over for danskere

Hvis sælger ikke markedsfører sig i Danmark og på sin hjemmeside slet ikke tilkendegiver, at han sælger varer til danske kunder, vil det normalt være lovgivningen i sælgers hjemland, der gælder for aftalen, medmindre I har aftalt andet.

En eventuel strid skal som udgangspunkt også afgøres i sælgers hjemland. Her kan Forbruger Europa hjælpe dig med en eventuel klagesag.

Forbruger Europa

Når du skal handle – eller har handlet – med en sælger i et andet EU-land, i Norge eller Island, kan du få hjælp hos et EU-forbrugercenter. I Danmark hedder det Forbruger Europa.

Forbruger Europa kan hjælpe på en række områder:

  • Juridisk rådgivning om rettigheder og pligter i forbindelse med grænseoverskridende handel
  • Information og faglig rådgivning i forbindelse med gennemførelse af nye EU-regler vedr. forbrugerbeskyttelse
  • Bistand i forbindelse med klager over erhvervsdrivende i andre EU-lande, herunder bistand til at sende klagen videre til den rette klageinstans i det pågældende EU-land

Klagemuligheder inden for EU

Hvis du som forbruger ønsker at klage over en vare eller ydelse købt i et andet EU-land, kan du kontakte Forbruger Europa.

Forbruger Europa er det danske EU-forbrugercenter. De andre EU-lande + Island og Norge har tilsvarende centre.

Du kan altid kontakte det danske center, uanset hvilket EU-land du har handlet i. Du kan også vælge at kontakte EU-forbrugercentret i det land, du har handlet i.

Du kan finde en liste over alle EU-forbrugercentrene på Forbruger Europas hjemmeside (www.forbrugereuropa.dk)

Køb af rejser uden for EU

Når du handler på en hjemmeside fra et land uden for EU, kan du kun forlange, at dansk lov skal gælde for aftalen, hvis sælgeren markedsfører sig i Danmark, eller på sin hjemmeside reklamerer med, at han sælger til kunder i Danmark.

I det tilfælde vil en strid også kunne afgøres af et dansk klagenævn, eller ved en domstol her i landet.

Du har dog ikke nogen sikkerhed for, at sælgeren følger afgørelsen, eller at en dom vil have gyldighed i sælgers hjemland.

Opstår der strid med en sælger i et land uden for EU, står du altså i en meget vanskelig situation.

Som udgangspunkt må du forvente, at en sag skal afgøres i sælgers hjemland efter det lands love.

Hvis du vil klage over en sælger fra et land uden for EU, kan du udfylde et klageskema på econsumer.gov (www.econsumer.gov) og sende den til Forbrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmanden kan i nogle tilfælde hjælpe med, at sagen forliges.

Sidst opdateret:   20. juni 2011
 
 

Forbruger hotlinen

Se, hvad andre har spurgt om og få at vide, hvad du kan gøre
Der gælder særlige regler for det, der hedder pakkerejser. Nogle pakkerejser er sat sammen af bureauer, men du kan også selv sammensætte din rejse, så du er dækket af reglerne for pakkerejser.
6 gode råd hvis du er gravid og skal rejse med fly
Læs reglerne for, hvor langt henne du må være i din graviditet, når du skal rejse med fly.
Prisportaler
Vidste du at:

- de tre mest besøgte danske sammenligningssider har i gennemsnit 3 mio. besøgende hver måned?
- de fleste bruger siderne til at indhente information om priser for at sikre, at de køber varen det billigste sted?
- ca. hver tredje også bruger siderne til at få mere at vide om produkternes egenskaber?
- du altid har 14 dages returret, når du handler på nettet?
- du styrker konkurrencen, når du aktivt forsøger at opnå den bedste handel
Tilmeld dig vores nyheder
Få ny viden og vejledning om dine forbrugerrettigheder

Forbrug.dk er portal for offentlig forbrugerinformation. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ansvarlig for portalen.