Gå til resume Gå til indhold

Force Majeure og flyrejser

Artikel

Force majeure betyder ”større styrke” og vil normalt tolkes som en hændelse, ingen umiddelbart er herre over. Det vil typisk være usædvanlige vejrforhold, naturkatastrofer, krig og farlige sygdomsudbrud.

Gå til indhold

Når fx en flyrejse må aflyses eller bliver forsinket på grund af en force majeure-situation, vil flyselskabet eller rejsebureauet normalt ikke være erstatningsansvarlig over for de rejsende. Flyselskabet eller rejsebureauet er ikke årsag til krigen, tsunamien eller askeskyen, og det står ikke i dets magt at stoppe den.

Hvis du ikke er kommet af sted, og rejsen helt aflyses, kan du i visse tilfælde have ret til at få dine penge igen, men du har normalt ikke ret til at få erstatning derudover.

Hvis du er ude på rejsen, og fx hjemturen bliver forsinket eller aflyst, har flyselskabet eller rejsebureauet pligt til at drage omsorg for de rejsende, indtil rejsen kan genoptages. Det kan fx være mad og overnatning. Hvis der er udgifter til en anden transportform eller til transport til en anden lufthavn, vil det normalt være en udgift, flyselskabet eller rejsebureauet skal betale.

Begræns dine udgifter

Flyselskabets eller rejsebureauets pligt til ”at drage omsorg” for dig er begrænset, så du skal holde dine ekstraudgifter på et lavt niveau, hvis du ikke vil risikere selv at skulle betale for fx et dyrt hotelophold. Det gælder også selvom, du ikke umiddelbart kan komme i kontakt med flyselskabet eller rejsebureauet og få vejledning om, hvordan du skal forholde dig.

Klag både til flyselskabet og rejsebureauet

Hvis du har købt din flyrejse gennem et rejsebureau, skal du kontakte både flyselskabet og rejsebureauet.

Ikke alt er force majeure

Et flyselskab eller et rejsebureau kan ikke aflyse en flyvning og henvise til ”force majeure” ved en hvilken som helst uventet begivenhed. Der skal være tale om usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne være undgået, selvom alle rimelige forholdsregler faktisk er blevet truffet.

Hvis der rent faktisk ikke er tale om en force majeure-situation, men flyselskabet eller rejsebureauet aflyser en flyvning af andre grunde, gælder der andre regler. Hvis flyvningen er omfattet af EU forordningen om flypassagers rettigheder, kan du have ret til både erstatning og kompensation.

Læs mere om dine rettigheder som flypassager

Sidst opdateret:   7. august 2014
 
 

Forbruger hotlinen

Se, hvad andre har spurgt om og få at vide, hvad du kan gøre
Der gælder særlige regler for det, der hedder pakkerejser. Nogle pakkerejser er sat sammen af bureauer, men du kan også selv sammensætte din rejse, så du er dækket af reglerne for pakkerejser.
6 gode råd hvis du er gravid og skal rejse med fly
Læs reglerne for, hvor langt henne du må være i din graviditet, når du skal rejse med fly.
Prisportaler
Vidste du at:

- de tre mest besøgte danske sammenligningssider har i gennemsnit 3 mio. besøgende hver måned?
- de fleste bruger siderne til at indhente information om priser for at sikre, at de køber varen det billigste sted?
- ca. hver tredje også bruger siderne til at få mere at vide om produkternes egenskaber?
- du altid har 14 dages returret, når du handler på nettet?
- du styrker konkurrencen, når du aktivt forsøger at opnå den bedste handel
Tilmeld dig vores nyheder
Få ny viden og vejledning om dine forbrugerrettigheder

Forbrug.dk er portal for offentlig forbrugerinformation. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ansvarlig for portalen.