Gå til resume Gå til indhold

Klager over mobiltelefoner og regninger

Artikel

Hvis du mener, at din regning er for høj, mobilen er gået i stykker, eller dit barn har købt mobilspil og ringetoner for flere hundrede kroner, kan du klage. Du skal klage forskellige steder, afhængig af, hvad du vil klage over.

Gå til indhold

Klager over regningen eller abonnementsaftalen

Teleankenævnet er et godkendt ankenævn, som behandler klager mellem forbrugere og teleudbydere vedrørende telefonabonnementer og internetabonnementer samt registrering og debitering af indholdstjenester. Bag ankenævnet står telebranchen og Forbrugerrådet.

Teleankenævnet behandler klager også i begrænset omfang klager fra erhvervsdrivende.

Læs mere om klager til Teleankenævnet på teleanke.dk

Klag online til teleankenævnet

Klager over selve telefonen

Forbrugerklagenævnet behandler klager over selve mobiltelefonen. Det er en forudsætning, at telefon og abonnement i en eventuel bindingsperiode koster mindst 800 kr.

Læs mere om Forbrugerklagenævnet

Klag online til Forbrugerklagenævnet

Hvornår kan du klage over telefonen?

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet en guide, der hjælper dig til at vurdere din egen aktuelle sag.

Se mere i guiden Klager over mobiltelefoner

Mobilen er købt i et andet europæisk land

Hvis du vil klage over en telefon, du har købt i en andet europæisk land, kan Forbruger Europa måske hjælpe dig med at klage.

Læs mere om klager på forbrugereuropa.dk

Klag over markedsføring

Hvis du vil klage over markedsføring af et teleprodukt, fx mangelfulde prisoplysninger, kan du klage til Forbrugerombudsmanden.

Læs mere om, hvordan du klager over markedsføring til Forbrugerombudmanden på forbrugerombudsmanden.dk

Læs også Forbrugerombudsmandens vejledning til telebranchen om kundebehandling og vilkår på forbrugerombudsmanden.dk

Indholdstakserede tjenester

De fire store operatører, TDC, Telia, Telenor og HI3G har givet et tilsagn over for Forbrugerombudsmanden, hvor de har forpligtet sig til at spærre for forbrug, hvis regningen går helt grassat. De har også forpligtet sig til at behandle klager over overtakserede tjenester og tilbagebetale beløb, som indholdsudbyderen ikke har haft ret til at opkræve, fx fordi der ikke er indgået en aftale med kunden.

Læs mere om klager over indholdstakserede tjenester på forbrugerombudsmanden.dk

Sidst opdateret:   26. januar 2011
 
 

Forbruger hotlinen

Se, hvad andre har spurgt om og få at vide, hvad du kan gøre
Der gælder særlige regler for det, der hedder pakkerejser. Nogle pakkerejser er sat sammen af bureauer, men du kan også selv sammensætte din rejse, så du er dækket af reglerne for pakkerejser.
6 gode råd hvis du er gravid og skal rejse med fly
Læs reglerne for, hvor langt henne du må være i din graviditet, når du skal rejse med fly.
Prisportaler
Vidste du at:

- de tre mest besøgte danske sammenligningssider har i gennemsnit 3 mio. besøgende hver måned?
- de fleste bruger siderne til at indhente information om priser for at sikre, at de køber varen det billigste sted?
- ca. hver tredje også bruger siderne til at få mere at vide om produkternes egenskaber?
- du altid har 14 dages returret, når du handler på nettet?
- du styrker konkurrencen, når du aktivt forsøger at opnå den bedste handel
Tilmeld dig vores nyheder
Få ny viden og vejledning om dine forbrugerrettigheder

Forbrug.dk er portal for offentlig forbrugerinformation. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ansvarlig for portalen.