Den offentlige forbrugerportal - Vi hjælper dig med råd, rettigheder og klager

Tillægsforsikringer

Inden du køber en tillægsforsikring, så undersøg, hvad de forsikringer, du allerede har, dækker. Køber du en tillægsforsikring, så husk, at du har 14 dages fortrydelsesret.

Når du køber tv, mobiltelefon, computer og anden elektronik eller hårde hvidevarer, vil du ofte blive tilbudt at købe en tillægsforsikring.

Forsikringen vil typisk have en længere løbetid end den to-årige reklamationsret, du har efter købeloven, eller den garanti der muligvis er på varen.

Forsikringen vil også ofte dække flere skader, end reklamationsretten og en eventuel garanti gør. Det kan fx være skader, du selv er skyld i.

Læs mere om reklamationsret

Før du køber tillægsforsikring

Din almindelige familieforsikring vil i visse tilfælde dække nogle af de samme skader, som tillægsforsikringen gør. Måske kan du i stedet købe ekstra dækning hos dit forsikringsselskab, hvis du har behovet.

Du kan også overveje, om du overhovedet har behov for mere sikkerhed, end lovgivningen allerede giver dig. Det kan fx være, at du ikke forventer at have varen i mange år, at varen ikke er særligt dyr, eller at det er en vare, hvor risikoen for skader er meget lille.

Omvendt kan en tillægsforsikring være værd at overveje, hvis varen fx bruges af børn, eller der er tale om et dyrt produkt.

Tjek tillægsforsikringen:

• Dækker tillægsforsikringen de behov, du har?
  • Hvad tilbydes du i tilfælde af skader?
  • Er der undtagelser i forsikringsbetingelserne?
  • Hvad koster forsikringen, og hvad koster den forsikrede vare?
  • Dækker forsikringen kun den aktuelle vare og ikke, hvis varen ombyttes?

Forsikringsbetingelser på skrift

Få altid forsikringsbetingelserne på skrift. Du har krav på enten at få dem udleveret eller få dem tilsendt. Overvej igen, om du har brug for forsikringen, og om prisen er rimelig i forhold til varens pris.

14 dages fortrydelsesret

Du har altid 14 dages fortrydelsesret på denne type forsikring. Mener du ved nærmere eftertanke ikke, at du har brug for forsikringen, kan du blot udnytte din fortrydelsesret.

Sælgers oplysningspligt

Forhandleren af tillægsforsikringen har pligt til skriftligt at give dig en række oplysninger, inden du eventuelt tegner den:

• Vejledning om din ret til at få forsikringsbetingelserne på skrift
  • Vejledning om forsikringens dækning og løbetid
  • Vejledning om din mulige dækning af skader af andre forsikringer
  • Oplysninger om at du har 14 dages fortrydelsesret
  • Oplysninger om hvordan og hvor du klager
  • Oplysninger om butikken modtager provision for at sælge forsikringen

Klager over tillægsforsikringer

Du kan klage til Ankenævnet for Forsikring, hvis der opstår problemer med forsikringen, og hvis du og sælger ikke kan blive enige.

Sidst opdateret:   4. juli 2014