Gå til resume Gå til indhold

Den offentlige forbrugerportal - Vi hjælper dig med råd, rettigheder og klager

Guide – Sådan benytter du din fortrydelsesret ved køb af varer

Artikel

Disse regler gælder for fjernsalg, fx handel på nettet, og når du køber varer uden for sælgers forretningssted, fx ved et homeparty. Bemærk, at der gælder andre regler, når du fortryder en tjenesteydelse, du har bestilt.

 
Gå til indhold
  • Send en utvetydig meddelelse om din fortrydelse til sælgeren inden for 14 dage efter, du har modtaget varen
  • Send varen retur senest 14 dage efter, du sendte meddelelse om fortrydelsen
  • Du har ret til at få dine penge retur senest 14 dage efter, du sendte meddelelse til sælgeren om, at du ville fortryde købet. Sælgeren skal dog returnere pengene, når han eller hun har modtaget dokumentation for, at varen er afsendt – eller har modtaget varen retur
  • Du skal som udgangspunkt have alt det, du har betalt, retur
  • Sælgeren skal returnere pengene på samme måde, som du betalte

Du skal:

  • Bevise, at meddelelsen om, at du vil fortryde, er afsendt
  • Bevise, at varen er returneret
  • Betale returforsendelse

Sælger kan:

  • Fratrække ekstraomkostninger for fremsendelse af varen, hvis du ved købet selv har valgt og bestilt en dyrere forsendelsesform, end den sælger tilbød
  • Fratrække penge, hvis varens værdi er forringet, fx skadet eller bærer præg af at have været brugt ud over, hvad man må i en butik

Sådan sender du en utvetydig meddelelse

Det er dig, som forbruger, der skal bevise, at du har gjort brug af din fortrydelsesret, inden fortrydelsesfristen udløber.

For at have dit bevis i orden kan du benytte den metode, sælgeren har anvist, fx:

  • Benyt den standardformular, sælgeren har formidlet til dig
  • Benyt en eventuel funktion på sælgerens hjemmeside
Hvis du benytter en fortrydelsesfunktion på sælgerens hjemmeside, skal sælgeren bekræfte, at meddelelsen er modtaget.

Hvis du sender et almindeligt brev, kan du sikre dig bevis for, at det er afsendt ved at få en kvittering på posthuset.

Sender du en e-mail, skal du gemme en kopi af mailen. Hvis du vil være på den sikre side, kan du bede sælgeren om at kvittere for mailen.

Du kan også give meddelelse om fortrydelse i et telefonopkald, men det kan du ikke bevise, hvis der senere opstår tvivl om, hvorvidt du har fortrudt inden for fristen.

Du har overholdt fristen, hvis din meddelelse er afsendt inden fristens udløb.

Gå til standardformularen

Sidst opdateret:   17. marts 2017