Gå til resume Gå til indhold

Den offentlige forbrugerportal - Vi hjælper dig med råd, rettigheder og klager

Sådan klager du over et netkøb

Artikel

Hvis noget går galt i forbindelse med dit køb på nettet, er der forskellige steder, du kan klage afhængig af, hvad din klage drejer sig om, og hvor du har handlet. Du skal altid først klage til sælgeren. Hvis det ikke hjælper, kan du gå videre med sagen.

 
Gå til indhold

Det kan du klage over:

  • Hvis varen eller ydelsen ikke er som aftalt, den har en defekt, eller der viser sig fejl, som du mener, er dækket af købeloven.
  • Hvis sælgeren og du bliver uenige om vilkårene for fortrydelsesretten, fx hvis sælger nægter at tage varen retur.
  • Hvis varen eller ydelsen ikke bliver leveret, eller der opstår uenighed om betalingen.

Du har handlet i Danmark

Hvis du har handlet på en dansk hjemmeside, kan du klage til en instans i Danmark.

Klagenævn i Danmark

Forbrugerklagenævnet er et offentligt klagenævn, der behandler klager over en række meget forskellige varer og ydelser. Før du kan gå til Forbrugerklagenævnet, skal du kontakte Center for Klageløsning.

Center for Klageløsning

I Danmark findes en række private ankenævn, der er godkendt af erhvervs- og vækstministeren. Ankenævnene behandler klager inden for deres særlige fagområde.

Se en liste over de godkendte ankenævn 

Domstolene

Hvis hverken Forbrugerklagenævnet eller et af de godkendte ankenævn kan behandle din klage, har du mulighed for at gå til domstolene med din sag.

Hvis du har betalt med kreditkort

Du kan gå til din bank og bede banken om at føre pengene tilbage til din konto, hvis sælgeren trækker et for stort beløb på din konto eller trækker pengene, men ikke leverer varen og heller ikke betaler pengene tilbage til dig, Hvis du får problemer med banken i den anledning, kan du klage til Pengeinstitutankenævnet.

Læs mere om Pengeinstitutankenævnet 

Du har handlet i et andet EU-land

Har du handlet på en hjemmeside i et andet EU-land, kan det være lidt sværere at finde ud af, hvor du skal klage.

Hvis hjemmesiden tydeligvis henvender sig til danske kunder, kan du i nogle tilfælde klage til en dansk klageinstans som nævnt. Det kan du fx ofte, hvis hjemmesiden er på dansk, du har betalt i danske kroner, og det fremgår, at netbutikken sender varer til Danmark.

Hvis netbutikken ikke specielt henvender sig til kunder i Danmark, skal du typisk klage i sælgerens hjemland. Forbruger Europa kan hjælpe dig i den situation.

Læs mere om Forbruger Europa 

Du har handlet uden for EU

Når du har handlet uden for EU, kan det være svært at finde den rette klageinstans, hvis sælgeren ikke vil tage sig af sagen. Du kan indberette din klage til econsumer.gov.

Econsumer.gov er en del af det Internationale Netværk af Markedsføringstilsyn (ICPEN), der har etableret et uformelt system for at hjælpe med at løse forbrugerklager ved grænseoverskridende handel

Læs mere om klager uden for EU

World Wide Garantier

Hvis der loves en World-Wide garanti, kan du klage til firmaets repræsentant i Danmark, hvis en sådan findes.

Nogle varer, fx ure og kameraer, sælges ofte med en verdensomspændende garanti. Det vil du dog kun have fuld glæde af, hvis virksomheden har en repræsentant i Danmark, der står inde for garantien.

Sidst opdateret:   10. juni 2014