Gå til resume Gå til indhold

Handel over landegrænser

Artikel

Når du handler via nettet, er verden dit indkøbscenter. Der kan være mange fordele ved at handle i udlandet. Fx kan udvalget være større og priserne lavere.

Gå til indhold

Som forbruger har du dog en række rettigheder, uanset hvor du handler, selvom der er stor variation i dine muligheder for at klage og føre en eventuel sag.

Forbruger Europa kan hjælpe dig, hvis du får problemer med en vare, du har købt i et andet EU-land, Island eller Norge.

Læs mere på Forbruger Europas hjemmeside

Hvem er sælger, og hvor hører netbutikken hjemme?

Nogle gange kan det være svært at gennemskue, om en sælger befinder sig i eller uden for EU, og det betyder noget for prisen på varen, hvor varen bliver sendt fra. Mange danskere, der har købt en vare over internettet, bliver derfor overraskede, når regningen på den vare, de har fundet billigt i udlandet, viser sig at være langt større, end de troede, og måske ligefrem er dyrere end det, varen havde kostet i butikken nede på gaden.

Afhængig af hvor du handler, kan der ud over varens pris, komme udgifter til moms og andre afgifter, told, toldbehandling og forsendelse.

Områder i EU med særstatus

Inden for EU skal du ikke betale told, men du skal være opmærksom på, at en række områder har en afgiftsmæssig særstatus i EU, som betyder, at du altid vil blive opkrævet dansk moms ved leveringen, ligesom du typisk også vil blive opkrævet det toldbehandlingsgebyr, som transportøren tager for at beregne og opkræve momsen.

Det gælder for:

  • Færøerne
  • Grønland
  • De Kanariske Øer (Gran Canaria, Tenerife, Lanzarote, La Palma, La Gomera, El Hierro og Fuerteventura)
  • De Britiske Kanaløer (Alderney, Guernsey og Jersey)

Gode råd

  • Kontrollér sælgerens kontaktoplysninger, før du bestiller en vare på en hjemmeside, og vær opmærksom på, om sælger kommer med oplysninger om, hvor varerne sendes fra.
  • Brug Forbruger Europas interaktive shoppingassistent Howard. Når du indtaster hjemmesidens navn og hjemland, kan du blandt andet se, om hjemmesiden er tilknyttet en mærkningsordning.
  • Havner du i problemer med en sælger fra et andet EU-land, Island eller Norge, kan du kontakte Forbruger Europa, som kan hjælpe dig med din klage.

Se videoen: Sådan handler du trygt på nettet i EU

Sidst opdateret:   23. oktober 2013
 
 
EU-vil have din mening
Har du haft problemer med handel på nettet fra et andet EU-land? Eller i forbindelse med at skulle flytte til et andet EU-land? Kommissionen vil gerne høre din mening - deltag i en kort undersøgelse her.

Forbruger hotlinen

Se, hvad andre har spurgt om og få at vide, hvad du kan gøre
Tilmeld dig vores nyheder
Få ny viden og vejledning om dine forbrugerrettigheder

Forbrug.dk er portal for offentlig forbrugerinformation. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ansvarlig for portalen.