Den offentlige forbrugerportal - Vi hjælper dig med råd, rettigheder og klager

Ændringer i dit fitnessabonnement

Ønsker fitnesscentret at tage forbehold for, at det kan ændre dit fitnessabonnement, skal det stå klart og tydeligt i aftalevilkårene, og du skal have et varsel om ændringerne i rimelig tid, før de træder i kraft.

Er der tale om væsentlige ændringer, skal du kunne komme ud af aftalen, før ændringerne får betydning for dig. Det gælder fx, hvis prisen på dit abonnement stiger væsentligt, eller hvis fitnesscentret ændrer sine faciliteter, så der er færre maskiner eller færre hold.

Fitnesscentret skal varsle individuelt om væsentlige ændringer i abonnementet. Det er altså ikke nok, at der fx bliver sat et opslag op i fitnesscentret eller indrykket en annonce i avisen.

Nogle ændringer kan være så væsentlige, at der i realiteten må indgås en helt ny aftale mellem dig og fitnesscentret. Er ændringen klart til din fordel – bliver prisen fx sat ned – kan fitnesscentret gennemføre ændringen uden at varsle dig.

Løfte om faste priser

Har fitnesscentret lovet, at den pris, du betaler for dit abonnement, gælder i en bestemt periode, vil centret normalt ikke kunne hæve prisen - heller ikke selvom du får mulighed for at opsige dit abonnement.
Fitnesscentret vil normalt heller ikke kunne hæve prisen på abonnementet i en periode, hvor du er bundet af en uopsigelighedsklausul.

Aftaler gælder ikke evigt

Selv om fitnesscentret ikke kan ændre eller opsige aftalen, er centret imidlertid ikke bundet af aftalen i evig tid. Du må derfor forvente - afhængig af de konkrete forhold - at fitnesscentret kan have lov til - med et varsel der er rimeligt for dig - at ændre i vilkårene eller at opsige aftalen.

Læs mere om ændringer i aftaler.

Sidst opdateret:   3. januar 2014