Gå til resume Gå til indhold

Almindelige problemer med abonnementer

Artikel

Det er ikke ualmindeligt, at der opstår problemer, når man skal opsige eller ændre et abonnement. Du kan selv gøre noget for at undgå problemerne.

Gå til indhold

Du kan selv gøre noget for at undgå, at der opstår problemer:

  • Læs aftalevilkårene, så du kender dine rettigheder og pligter. Og gem dem!
  • Gem også den annonce, der eventuelt var baggrunden for din bestilling og tag en kopi af den kupon, du eventuelt sender ind. 
  • Udmeldelse/afbestilling bør ske skriftligt - gem en kopi af brevet.
    Du kan også få en postkvittering på, at brevet er sendt, eller du kan sende brevet anbefalet.
  • Oplys navn, adresse og eventuelt kundenummer i brevet.
  • Husk at oplyse din nye adresse, hvis du flytter.
  • Når du sender en vare retur, så få en kvittering på posthuset, der viser, at varen er afsendt, og hvornår det er sket.
  • Send ikke brevet sammen med den vare, der returneres. Send brevet for sig selv.
  • Du kan normalt ikke skrive meddelelser på et giroindbetalingskort, så du kan ikke være sikker på at afbestillingen eller udmeldelsen kommer frem til den erhvervsdrivende. Skriv i stedet et brev.
  • Hvis du pr. telefon eller i forretningen opsiger en aftale, reklamerer eller lignende, sørg da for at skrive ned, hvem du snakkede med, hvornår og hvad I blev enige om/hvad I ikke blev enige om. Send eventuelt en skriftlig bekræftelse på, hvad der blev aftalt.

Hvem skal bevise hvad?

Som udgangspunkt er det den erhvervsdrivende, der skal bevise, at du har indgået aftalen - altså at du har meldt dig ind, tegnet abonnement eller i øvrigt bestilt varer. Det er også ham, der skal bevise, at varerne er leveret.

Til gengæld skal du bevise, at du har meldt dig ud eller har afbestilt varen. Er du utilfreds med varen, skal du endvidere kunne bevise, at du har klaget til den erhvervsdrivende. Du skal også bevise, at leverede varer er returneret - og at det er sket rettidigt, hvis der gælder en frist.

Du bør derfor altid sikre dig dokumentation for afsendelse af opsigelse, returnering af varer m.v. Det kan ikke anbefales at opsige/afbestille telefonisk, men fremgår det af aftalen, at den erhvervsdrivende accepterer telefonisk opsigelse/afbestilling, bør han tro på dine efterfølgende oplysninger og ikke kræve yderligere dokumentation.

Hvis oplysninger i annoncen eller aftalen er uklare, og der opstår uenighed mellem dig og den erhvervsdrivende, vil annoncen/aftalen normalt blive fortolket, så den er mest fordelagtig for dig.

Sidst opdateret:   15. maj 2006
 
 

Forbruger hotlinen

Se, hvad andre har spurgt om og få at vide, hvad du kan gøre
Der gælder særlige regler for det, der hedder pakkerejser. Nogle pakkerejser er sat sammen af bureauer, men du kan også selv sammensætte din rejse, så du er dækket af reglerne for pakkerejser.
6 gode råd hvis du er gravid og skal rejse med fly
Læs reglerne for, hvor langt henne du må være i din graviditet, når du skal rejse med fly.
Prisportaler
Vidste du at:

- de tre mest besøgte danske sammenligningssider har i gennemsnit 3 mio. besøgende hver måned?
- de fleste bruger siderne til at indhente information om priser for at sikre, at de køber varen det billigste sted?
- ca. hver tredje også bruger siderne til at få mere at vide om produkternes egenskaber?
- du altid har 14 dages returret, når du handler på nettet?
- du styrker konkurrencen, når du aktivt forsøger at opnå den bedste handel
Tilmeld dig vores nyheder
Få ny viden og vejledning om dine forbrugerrettigheder

Forbrug.dk er portal for offentlig forbrugerinformation. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ansvarlig for portalen.