Gå til resume Gå til indhold

Abonnementsaftaler på nettet

Artikel

Læs altid vilkårene godt i gennem, når du indgår en aftale på en hjemmeside. Det gælder uanset, om du tegner et abonnement, et prøveabonnement eller køber en enkelt ydelse. Det gælder specielt, hvis du skal oplyse dit mobilnummer eller dine betalingskortoplysninger ved købet.

Gå til indhold

Det er nemt at indgå en aftale om et abonnement på nettet, men du kan også nemt komme til at tegne et abonnement uden at være opmærksom på det. Det kan fx ske, når du tror, at du køber en enkelt ydelse, fx en film eller et virusprogram. Først når der trækkes et beløb flere gange på din konto, bliver du opmærksom på, at du faktisk har indgået en aftale om et løbende abonnement.

Abonnementer betalt via mobilen

Deltager du i en konkurrence eller tager du en test på nettet, kan du også blive bedt om at oplyse dit mobilnummer, hvortil svaret vil blive sendt. Senere kan du opdage, at du over telefonregningen betaler for et løbende abonnement på flere test eller konkurrencer. Vær også opmærksom, hvis du køber indholdstakserede tjenester på din mobiltelefon, fx spil, musik eller ringetoner. Tjek altid, om der er en enkelt ydelse eller en aftale om et løbende abonnement.

Du har krav på oplysninger

Når du tegner et abonnement via nettet eller din mobiltelefon, har du krav på at få en række oplysninger fra den erhvervsdrivende blandt andet om fortrydelsesret og vilkår for betaling, levering og opsigelsesvilkår. Oplysningerne skal du have allerede, inden du indgår aftalen, og du skal efterfølgende have dem tilsendt i en form, du kan gemme, fx et brev eller en e-mail. Det er ikke nok, at det står på den erhvervsdrivendes hjemmeside. Du kan til enhver tid bede om at få tilsendt aftalevilkårene på papir.

Fortrydelsesret

Når du tegner et abonnement på nettet eller over din mobiltelefon, har du som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret. 

Opsig altid aftalen

Det er selvfølgelig bedst at undgå uønskede abonnementer ved at læse vilkårene igennem, før du accepterer aftalen. Skulle du alligevel have indgået en abonnementsaftale uden at være opmærksom på det, skal du kontakte den erhvervsdrivende for at opsige aftalen og få betalingen stoppet. Det er ikke tilstrækkeligt blot at stoppe betalingen. Hvis du gør det, vil abonnementet løbe videre, men uden du betaler for det. Det kan senere give problemer med rykkergebyrer og inkasso.

Har du overhovedet indgået en aftale

Hvis du opdager, at du, uden at vide det, har indgået en aftale om et abonnement, vil du ikke være bundet af aftalen. Det er en forudsætning for, at en aftale er bindende, at du klart og tydeligt er blevet oplyst om, at aftalen drejer sig om et abonnement og ikke en enkeltstående ydelse.

Kontakt bank eller teleudbyder

Hvis den erhvervsdrivende uretmæssigt hæver penge på din konto, hvis du fx ikke er blevet oplyst om, at aftalen gjaldt et løbende abonnement, kan du få banken til at føre pengene tilbage til din konto. I det tilfælde er det den erhvervsdrivende, der skal dokumentere, at der er indgået en abonnementsaftale.
Hvis betalingen bliver opkrævet over din telefonregning, skal du også opsige aftalen hos den erhvervsdrivende og kan derudover kontakte dit teleselskab.

Sidst opdateret:   8. juni 2010
 
 

Forbruger hotlinen

Se, hvad andre har spurgt om og få at vide, hvad du kan gøre
Der gælder særlige regler for det, der hedder pakkerejser. Nogle pakkerejser er sat sammen af bureauer, men du kan også selv sammensætte din rejse, så du er dækket af reglerne for pakkerejser.
6 gode råd hvis du er gravid og skal rejse med fly
Læs reglerne for, hvor langt henne du må være i din graviditet, når du skal rejse med fly.
Prisportaler
Vidste du at:

- de tre mest besøgte danske sammenligningssider har i gennemsnit 3 mio. besøgende hver måned?
- de fleste bruger siderne til at indhente information om priser for at sikre, at de køber varen det billigste sted?
- ca. hver tredje også bruger siderne til at få mere at vide om produkternes egenskaber?
- du altid har 14 dages returret, når du handler på nettet?
- du styrker konkurrencen, når du aktivt forsøger at opnå den bedste handel
Tilmeld dig vores nyheder
Få ny viden og vejledning om dine forbrugerrettigheder

Forbrug.dk er portal for offentlig forbrugerinformation. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ansvarlig for portalen.