Gå til resume Gå til indhold

Den offentlige forbrugerportal - Vi hjælper dig med råd, rettigheder og klager

Rabatkuponer og konkurrencer

Artikel

Fra 1. juli 2011 er det tilladt at lade en rabat være betinget af, at du har en kupon, der udløser rabatten. Det er også tilladt at afholde konkurrencer, du kun kan deltage i, hvis du køber en bestemt vare.

 
Gå til indhold

Det er dog stadig en forudsætning, at markedsføringslovens regler om god markedsføringsskik overholdes.

Generelt gælder det, at såkaldte ”salgsfremmende foranstaltninger”, som fx rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer, skal markedsføres på en måde, så tilbudsbetingelserne er klare, tydelige og let tilgængelige for forbrugeren.

Hvilke oplysninger om tilbudsbetingelserne, der skal gives er afhængig af den konkrete situation. Generelt gælder det dog, at forbrugeren skal have alle væsentlige oplysninger for at kunne vurdere værdien af tilbuddet.

Når det gælder rabatkuponer vil det som oftest være væsentlig at oplyse, hvem der er rabatudsteder, hvilke betingelser/begrænsninger, der er knyttet til rabatten, og hvorledes rabatten opnås og indløses. Ved købsbetingede konkurrencer vil det oftest være af betydning for forbrugeren at kende de nærmere konkurrencebetingelser og vilkår, præmiens værdi og gevinstchancen mv.

Både når det gælder rabatkuponer, købsbetingede konkurrencer og andre former for prismarkedsføringer, fremgår det af Forbrugerombudsmandens vejledning om prismarkedsføring, hvordan en virksomhed må reklamere med nedsatte priser, rabatter og slagtilbud mv.

Se Forbrugerombudsmandens vejledning om prismarkedsføring

Læs mere om salgsfremmende foranstaltninger hos Forbrugerombudsmanden.dk

Sidst opdateret:   28. juni 2011