Gå til resume Gå til indhold

5 nyttige råd om udsalg

Artikel

Inden du køber varer på udsalg, er det en god idé at vurdere, hvor godt tilbuddet faktisk er. Undersøg varen grundigt. Og husk så i øvrigt dine generelle rettigheder som forbruger, fx har du normalt ikke fortrydelsesret.

Gå til indhold
  • Overvej, om det reelt er et godt tilbud. Undgå at fokusere alene på prisnedsættelsen, men vurdér, om varen er prisen værd.
  • Undersøg, om varen kan det, du har brug for og forventer, eller om den allerede er forældet ved købet?
  • Husk, at du normalt ikke har fortrydelsesret, så du kan ikke aflevere varen igen, hvis du fortryder købet, eller varen ikke passer - medmindre det er aftalt ved købet.
  • Tilbyder forretningen normalt fortrydelsesret eller ombytningsret, gælder det også udsalgsvarer, medmindre forretningen gør specielt opmærksom på, at det ikke gælder udsalgsvarer.
  • Du har altid to års reklamationsret også på udsalgsvarer. Du kan dog ikke klage over konkrete fejl på varen, som du er blevet gjort opmærksom på ved købet, og som er begrundelsen for prisnedsættelsen.
Sidst opdateret:   6. januar 2014
 
 

Forbruger hotlinen

Se, hvad andre har spurgt om og få at vide, hvad du kan gøre
Ikke automatisk returret i butik
Lovgivningen giver dig hverken fortrydelsesret eller returret, når du handler i en butik. Butikken kan dog tilbyde returret, eller du kan aftale med sælgeren, at du kan fortryde købet.
Bon eller kvittering
Bon eller kvittering er dit bevis for, at du har købt og betalt en vare. Du skal bruge din bon eller kvittering, hvis du senere vil klage over varen, eller hvis du vil udnytte en eventuel ret til at fortryde købet.
Tilmeld dig vores nyheder
Få ny viden og vejledning om dine forbrugerrettigheder

Forbrug.dk er portal for offentlig forbrugerinformation. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ansvarlig for portalen.