Den offentlige forbrugerportal - Vi hjælper dig med råd, rettigheder og klager

Fortrydelsesret når du e-handler

Når du handler på nettet i Danmark, har du som udgangspunkt altid 14 dages fortrydelsesfrist. Læs her, hvordan du i praksis benytter fortrydelsesretten, og hvem der skal betale for forsendelsen.

Gældende fra 13. juni 2014

Når du handler på nettet i Danmark eller i et andet EU-land, har du 14 dages fortrydelsesfrist. Det gælder både, når du køber varer, og når du køber ydelser, som fx vinduespudsning eller et telefonabonnement.

Der findes dog en række tilfælde, hvor du ikke har fortrydelsesret. Det gælder blandt andet køb af billetter til kulturelle arrangementer, flyrejser og hotelophold.

Læs mere om undtagelserne fra fortrydelsesretten

Hvornår starter og slutter fristen for at fortryde?

Din fortrydelsesfrist starter først, når du har modtaget varen. Hvis du bestiller en ydelse, fx et mobilabonnement, løber fristen fra bestillingsdagen. I begge tilfælde udløber fristen 14 dage senere. Den dag du modtager varen eller foretager bestillingen, tæller ikke med i de 14 dage.

En kortere frist end 14 dage?

I enkelte tilfælde kan du have en kortere fortrydelsesfrist end de 14 dage, der står i forbrugeraftaleloven. Det gælder dog kun, hvis du fx skal have udført et stykke arbejde, og du gerne vil have, at sælgeren går i gang, inden de 14 dage er gået. Her udløber fortrydelsesretten når arbejdet er afsluttet, også selvom det er inden for de 14 dage.

Sådan benytter du fortrydelsesretten

Hvis du fortryder et køb af en vare, er det vigtigt, at du giver sælgeren tydelig besked om at du fortryder, inden fortrydelsesfristen udløber. Det er tilstrækkeligt, at meddelelsen er afsendt, inden fristen udløber. Den behøver altså ikke at være nået frem til sælgeren. Få en kvittering for, at meddelelsen er afsendt, så du kan bevise, at du har overholdt fristen. Herefter har du yderligere 14 dage til at returnere varen. Sælgeren har ret til at se dokumentation for at varen er afsendt, så få en kvittering fra posthuset eller fragtmanden.

Hvis du fortryder et køb af en vare, før varen er leveret til dig, kan du meddele sælgeren, at du alligevel ikke ønsker varen leveret.

Hvis du fortryder en bestilling af eller en ydelse, skal du give sælgeren besked om, at du vil benytte fortrydelsesretten. Send en mail eller et brev til den adresse, du har fået oplyst. Det er tilstrækkeligt, at mailen eller brevet er afsendt inden fristens udløb. Mailen eller brevet behøver altså ikke at være nået frem. Få en kvittering fra postvæsnet, hvis du sender et brev. Så kan du bevise, at det er afsendt i rette tid.

Pengene retur

Når du benytter fortrydelsesretten, skal du have dine penge retur. Du skal have hele beløbet tilbage, som du har indbetalt. Sælgeren må altså ikke fratrække et beløb for fx at sende varen til dig, og sælger skal straks betale pengene tilbage, dog inden for en frist på 14 dage.

Du skal betale returforsendelsen

Det eneste du skal betale, når du benytter din fortrydelsesret, er transporten af varen tilbage til sælgeren, medmindre du har aftalt andet. Hvis du nægter at tage i mod varen, når den kommer, kan sælger opkræve et beløb, hvis han eller hun har udgifter, når varen sendes retur.

Læs mere om fortrydelsesretten ved e-handel

Sidst opdateret:   10. juni 2014