Øvrige nyheder

Julehandel: Når pakkeboksen er propfyldt

Der kan være pres på pakkebokse og pakkeshops frem mod jul. Forbrug.dk - den offentlige forbrugerportal - guider her om regler og rettigheder i forhold til levering og afhentning i pakkebokse og pakkeshops.

Pakkeboks, nærboks, pakketårn og pakkeshop. Der er mange måder at få leveret julens indkøb og gaver på. Men det er ikke altid uden udfordringer, når tusindvis af pakker skifter hænder.

Nogle købmænd, kiosker og tankstationer har meldt om bugnende pakkelagre og uafhentede pakker. Og flere store fragtfirmaer udlover endda præmier, hvis forbrugeren henter sin pakke inden for 24 timer. Samtidig oplever nogle forbrugere, at pakken bliver indleveret i en anden pakkeshop eller pakkeboks, fordi der er propfyldt på hylderne.

"Man kan få leveret sine pakker på mange måder, og der er travlhed op mod jul. De fleste pakker kommer frem til tiden og kan hentes uden problemer. Men der er også forbrugere, som for eksempel må hente deres pakker andre steder end aftalt eller får udleveret beskadigede pakker. Og så er det godt at kende sine rettigheder", siger Susanne Aamann, der er forbrugerpolitisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Som udgangspunkt er der ikke regler for, hvor hurtigt forbrugerne skal hente deres pakker, men der kan dog have fremgået en frist for afhentning. Den vil typisk have stået i de leveringsbetingelser, som forbrugeren accepterede, da pakken blev bestilt.

"Udover at stå i betingelserne vil afhentningsfristen typisk også fremgå af den mail eller sms, du modtager i forbindelse med købet og leveringen. Og henter du ikke pakken inden for den frist, vil pakken som udgangspunkt blive sendt retur til butikken på din regning", siger Susanne Aamann.

Det er også vigtigt at læse, hvad netbutikken lover om leveringsfrister. Hvis netbutikken lover, at pakken bliver leveret inden jul, er det netbutikkens ansvar, at den når frem før jul - så længe forbrugeren har holdt sig til de leveringsmuligheder, netbutikken selv tilbød ved købet.

"Lover netbutikken ikke, at pakken bliver leveret inden jul, har netbutikker i Danmark og EU 30 dage til at levere pakken. Så det er ret væsentligt at læse, hvad netbutikken selv skriver om leveringen, hvis man vil være sikker på at have sin pakke inden jul", forklarer Susanne Aamann.

Netbutikken skal som udgangspunkt sørge for, at pakken leveres til det sted, som blev aftalt ved købet. Er pakkeshoppen eller pakkeboksen fyldt, kan det dog ske, at pakken indleveres et andet sted. Det vil forbrugeren i de fleste tilfælde være nødt til at acceptere.

"Undtagelsen er, hvis det er urimelig langt væk fra det sted, som oprindelig blev aftalt. I så fald kan man have ret til at ophæve købet. Det vil altid bero på en vurdering af den helt konkrete situation", siger Susanne Aamann.

Hovedreglen er, at forbrugeren først overtager ansvaret for pakken, når man står med den i hånden. Der kan dog være undtagelser, eksempelvis hvis forbrugeren selv har valgt at benytte et andet fragtselskab end det, butikken foreslog.

"Det er netbutikkens ansvar, hvis pakken går i stykker eller forsvinder under fragten. Det er også netbutikken, der har ansvaret for pakken, mens den ligger i pakkeshoppen eller i pakkeboksen. Det er først, når du afhenter varen, at ansvaret er dit", siger Susanne Aamann.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står bag den offentlig forbrugerportal, forbrug.dk, hvor der samles information til forbrugerne på tværs af myndigheder. Her ligger også information fra samarbejdet "Nethandel #heltsikkert", som 14 myndigheder står bag.

FAKTABOKS: Hvornår har jeg krav på at få min pakke?

  • Hvis du handler med en netbutik i Danmark eller EU, har netbutikken 30 dage til at levere pakken til dig, medmindre netbutikken specifikt skriver noget andet om leveringstidspunktet.
  • Hvis du handler med en netbutik uden for EU, er du som udgangspunkt dækket af de 30 dages leveringsfrist, hvis netbutikken markedsfører sig over for danskere - eksempelvis hvis hjemmesiden er dansk, sproget er dansk, og du kan betale i danske kroner.
  • Hvis netbutikken ikke markedsfører sig målrettet til danskere - og ligger uden for EU - er det typisk lovgivningen og hermed leveringsfristerne i netbutikkens eget hjemland, der gælder.

Kilde: forbrug.dk - den offentlige forbrugerportal.

Pressekontakt

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98.

Links

Læs om rettigheder i forbindelse med nethandel

Læs om problemer med fragt og levering

Download pressefoto af forbrugerpolitisk chef Susanne Aamann

Illustration

Download illustration - kan benyttes frit i forbindelse med redaktionel omtale af forbrug.dk ved kreditering af Louise Thrane Jensen.